Alussa kaikki oli uutta ja ihmeellistä. Kolmen hengen perustajatiimi janosi haasteita. Ensimmäinen haaste oli tietenkin se, että kuukausipalkkaa ei enää ollut käsitteenä olemassakaan. Leipä piti metsästää päivittäin, tehdä jotain lisäarvoa tuottavaa, jotain josta joku oli halukas maksamaan. Ne vähät rahat, jotka saimme riivittyä kasaan, maksettiin tietenkin muille.
Elimme vuotta 2001, tietokoneet olivat juuri selviytyneet milleniumista. Aloitimme hommat controlling- ja CFO-palveluilla. Se ei ollut sitä taloushallinnon digitalisaatiota, jota varten yritys alun perin perustettiin. Vuonna 2001 digitalisaatioon perustuvalla liiketoiminnalla ei olisi saanut ruokittua perhettä.
Konserni laajeni ja kasvoi
Olemme olleet kuin pienet innokkaat apinat liaanissa. Riittävästi vauhtia ja tarttuminen seuraavaan liaaniin. Niin se on liiketoiminta laajentunut, vakavasti putoamista välttäen, mutta silti leikkisästi ja kokeillen. Konserni laajeni ja kasvoi, laajeni ja kasvoi. Vuonna 2015 olimme rakentaneet valtakunnallisen tilitoimistoketjun, käynnistäneet rahoitusliiketoiminnan, valinneet vuosittain Suomen parasta talousjohtajaa Talouselämän ja Accenturen kanssa. Matkaan on mahtunut paljon ylä- ja alamäkiä, pääasiassa ylämäkiä. Ilman kovaa työtä ja sinnikästä uurastamista yksilö, eikä yritys kehity.
Nykyinen Divest Group
Vuonna 2015 lopussa tehtiin konsernin sisäiset yritysjärjestelyt. Osa silloisen Divest Groupin yrityksistä siirtyi uuteen perustettuun Rainmaker-koserniin, joka on osa Divest Groupia. Nykyisin Divestin ytimessä on Talousverkko-tilitoimistoliiketoiminta ja Guidan rahoitusliiketoiminta.
Ei koira kuitenkaan karvoistaan pääse ja konserniin syntyy jatkossakin uusia liiketoimintoja. Tämä saattaa liittyä myös yhteen fanituksemme kohteista – Darwiniin: ”ei ne viisaimmat ja vahvimmat, vaan kaikkein sopeutuvaisimmat”. Tämä pitää meitä koko ajan uudistuskykyisenä, ilman sitä elämä sammuu.
Toinen paljon siteerattu ja fanitettu henkilö on Jack Welch, jonka olemme myös livenä saaneet tavata. Konserni elää ja hengittää teemojaan, osin Jack Welchiltä kopioituja: yrittäjähenkisyys, toistemme arvostaminen, yhdessä tekeminen ja tavoitteellisuus. Nämä teemat ovat jokaisen nykyisen ja tulevien rekrytoitavien DNA:ssa. Yhteinen arvopohja luo oikeanlaisen eteenpäin katsovan ja asiakasta palvelevan alustan, jolle tulevaisuutta on hyvä rakentaa.
Tulevaisuus
Tulevaisuudessa rikomme 30 miljoonan liikevaihtorajan ja kansainvälistymme. Toimimme nyt ja tulevaisuudessa visiomme eteen: kaikki asiakkaat tulevat suositusten kautta.